Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero: Gymnasiet

Här finns tre föreläsningar med Hélène Jenvén som vänder sig till dig som arbetar inom gymnasieskolan. Föreläsningarna ger en god teoretisk grund för arbetet med trygghet och studiero.

Att elever upplever trygghet och studiero är avgörande för att de ska kunna ta till sig kunskper i skolan och fullfölja sin utbildning. Genom att arbeta med Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero säkerställer ni som pedagoger att ni arbetar utifrån en vetenskaplig grund.

Ett lämpligt upplägg är att avsätta tid för all pedagigisk personal på en skola eller en enhet för att ta del av föreläsningarna nedan i tur och ordning. Det finns diskussionsuppgifter kopplade till föreläsningarna och genom att genomföra dem i sina arbetsgrupper kommer ni att få en ökad förståelse för era utmaningar och förhoppningsvis en samsyn kring vilka åtgärder ni behöver gå vidare med. 

I texterna under länkar speglas innehållet i de tre föreläsningarna. De är tänkta att läsas i beskriven ordning. Texterna kan användas som stöd till de inspelade föreläsningarna eller läsas separat.

Observera att materialet kring Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero har vidareutvecklats men filmerna nedan spelades in då ett delvis annat upplägg var aktuellt. I de fall det hänvisas till personlig coachning ber vi er att bortse från detta. 

Del 1: Pedagogers uppdrag och centrala begrepp 

Att ha ett gemensamt synsätt på det pedagogiska uppdraget och att ha ett gemensamt yrkesspråk är avgörande för att kunna utvecklas som arbetsgrupp. Målet är att ni efter föreläsningen ska ha en samsyn kring det pedagogiska uppdraget och vikten av att alla på en skola "drar åt samma håll" för att aktivt motarbeta alla former av kränkande behandling.

 

Del 2: Elevers sociala samvaro och professionalitet

Elever i en klass har en komplex social samvaro och som pedagog behöver du förstå den för att kunna se tecken på när någon utsätts för kränkningar. Det kan också finnas situationer som gör att dit professionella förhållningssätt utmanas. Efter att ha tagit del av den här föreläsningen är målet att ni ska ha fått en ökad förståelse för hur en klass sociala samspel påverkar enskilda elever och hur ni kan skapa system för att säkerställa att ni agerar professionellt i alla lägen.

 

Del 3: Elevers begränsade handlingsutrymme och vuxnas möjlighet att förbättra det 

Beroende på vilken utmaning en skolklass har, finns det olika verktyg för att kartlägga och hantera problemen. I den här föreläsningen beskrivs några av de kartläggningsverktyg som ingår i Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero. Dessa sätts här också i kontexter för att förklara när och hur verktygen bör användas.

 

Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero