Här kan ni se exempel på vilka utvecklingsarbeten och arbetssätt som genomförs idag eller har genomförts i Skaraborg inom området Fullföljda studier. Klicka på kartan för att se vad som pågår i de olika kommunerna eller välj en inriktning till vänster. Utvecklingsarbetena och arbetssätten är indelade utifrån de fyra prioriterade inriktningarna inom Västra Götalandsregionens Kraftsamling Fullföljda studier.
Vill ni att ert utvecklingsarbete ska finns med på denna karta? Mejla info@skaraborg.se så lägger vi in informationen.
I Sverige möts människor från många olika kulturer och idag är vart fjärde förskolebarn flerspråkigt (Puskas och Björk-Willén, 2017). Förskolan är en viktig plats där världen och värden möts. Detta gör det aktuellt att arbeta med flerspråkighet och ett interkulturellt förhållningssätt. I Lidköpings kommun läggs det stor vikt vid att främja detta. En grupp pedagoger har fått i uppdrag att ta fram en riktlinje för detta arbete. Riktlinjen har sin utgångspunkt i Skolverkets material kring flerspråkighet samt är utformad på vetenskaplig grund.
I samband med den reviderade kursplanen för förskolan 1 juli 2019 valde Barn & Skola i Lidköpings kommun att satsa på en treårig kompetensutveckling för all personal i förskolan. Den övergripande ledstjärnan i arbetet under dessa år är ”Barns rätt till en hållbar framtid”.
Detta är livet är ett arbete i Essunga som handlar om att normalisera känslor under puberteten.
I Tidaholm arbetar man med DiTis - Delaktighet i Tidaholms Skolor. Kopplad till utvecklingsarbetet är Erik Andersson, filosofie doktor och docent i pedagogik på Örebro Universitet.
I Essunga arbetar elevcoacher i åk F-5, och ungdomscoacher i åk 6-9.
I Lidköping har man aktivt utvecklat barn- och elevhälsoarbetet, och dessutom blivit HBTQi-certifierade.
Ett arbetssätt som möjliggör tidiga insatser i nära samarbete med en skolas pedagoger.
I Hjo arbetar man tillsammans med elevhälsan med elevhälsomöten.
Elevinflytande för ökad motivation och måluppfyllelse på Vadsbogymnasiet i Mariestad.
Esslyftet fokuserar på områdena Utmaning, Återkoppling och Dynamiskt tankesätt.
Essunga läser – ett läsutvecklingsprojekt i Essunga kommun.
Fritidsfältassistenterna i Mariestad gör en del av sin arbetstid i skolan, och en del på kvällar och helger. På detta sätt träffar de eleverna i olika sammanhang för att kunna stötta dem.
I Mariestad har man utgått från Learnoxtrappan och skapat en egen modell som stöttning för rektorer i fall av långvarig skolfrånvaro. Utifrån trappan genomförs analyser, vilket också leder till att det finns ett genomarbetat övergångsarbete. Vid varje uppföljning av elever identifieras var på trappan eleven befinner sig och checklistor finns för rektorer och lärare vad som behöver göras inom respektive steg.
Utifrån sin medverkan i Samverkan Bästa Skola (SBS) har Falköpings kommun tagit fram arbetssättet Fyra vägar framåt.
I Skara kommun finns Före Bornholmsmodellen med som en del i det språkutvecklande arbetssättet i förskolan.
I Lidköping har en förstelärare per grundskola en nedsättning i sin tjänst på 20% för att kunna arbeta med kvalitetsutveckling på varje skola tillsammans med sina kollegor och som stöd till rektor. Det skulle till exempel kunna handla om att leda det kollegiala lärandet, lektionsdesign och studieteknik.
Här kan ni se vilka föräldrastödsprogram som erbjuds i våra kommuner i Skaraborg i form av en interaktiv karta.
Grunden för utvecklingsarbetet är den pedagogiska helhetsidén.
Ett program i Vara för att göra smarta val kopplat till hälsa.
I Hjo kommun arbetar man i åk 1 - 3 med Legilexi för att kartlägga och stötta elevers läs- och språkutveckling.
Lilla Vara läser är ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan, med bland annat boksamtal. Syftet med arbetet är att nå de yngre barnen, 0 - 6 år, och deras föräldrar för att främja läsandet. Det är ett samarbete mellan förskola och bibliotek.
Lotsen i Mariestad är en samverkan mellan barn- och elevhälsa och socialtjänsten, där barnets/elevens behov alltid sätts i centrum. Lotsen arbetar med stöd till barn och ungdomar, och till deras familjer.
I Karlsborg finns en lärarassistent med inriktning mot elevstöd som arbetar mot åk 7 - 9.
Fem kommuner i Skaraborg; Hjo, Karlsborg, Skara, Skövde och Tibro, samverkar kring Lärcentrum, en del av Vuxenutbildningen och Introduktionsprogrammet på gymnasiet. Genom att samverka ger man eleverna ett större kursutbud, och kan därigenom skräddarsy utbildningar i högre grad. Eleverna kan med hjälp av digitala lösningar följa undervisningen i en annan av de fem kommunerna, men utan att behöva resa.
I Essunga vill vi att alla barn ska mötas av en lärmiljö som är varierad och utmanande för barnen.
Må bra i skolan - elevhälsoinsatser som främjar psykisk hälsa och förebygger psykisk ohälsa.
Teamet ska ge barn som har en problematisk skolfrånvaro möjlighet till individanpassat stöd för en trygg tillbakagång till skolan.
I Mariestad finns Närvaroteam Victoria som består av familjebehandlare och fritidspedagog, och stöttar familjer med eleven i centrum. Stödet kan ske både inom och utanför skoltiden. Beslut om tillgång till team Victoria fattas av konsultationsteamet.
En del av Utbildningskonceptet Trygghet och Studiero.
Kollegialt lärande kring sambandet mellan hälsa och lärande. Riktat mot arbetet med barn och unga 1 - 20 år i Skövde Kommun.
I Skara kommun pågår olika satsningar för mer rörelse i förskolan, skolan och fritidshemmet.
SAMBU - Samverkan Barn och Unga.
I Tidaholm arbetar man sedan 2017 med utvecklingsarbetet SAM-KRAFT.
De barn och unga som växer upp i samhällsvård har ofta en problematisk skolgång. De fullföljer grund- och gymnasieskola i avsevärt lägre utsträckning än andra barn och unga. Den enskilt viktigaste faktorn för hur det går för barn och unga i skolan och senare i livet är hur de har lyckats i skolan. För att kunna säkerställa att de får den utbildning de har rätt till krävs samverkan.
I Tidaholm arbetar man sedan hösten 2019 med att utveckla samverkan mellan skola och arbetsliv.
I Grästorp kallas elevhälsan för SILO – Stöd I Lärande och Organisation.
I Gullspång har en samverkansgrupp för att arbeta med problematisk skolfrånvaro skapats, SKIFO.
I Falköping finns skolteam - ett team som arbetar med elever med en problematisk skolfrånvaro i grundskolan.
I Töreboda arbetar man med SKUA: Språk- och kunskapsutvecklande arbete som en del i Nyanländas lärande. SKUA har sitt fokus på nyanlända elever och elever med svenska som andraspråk, men gynnar även elever med svenska som modersmål.
Vårt språk-och litteraturprojekt fortsätter att utvecklas inom förskolan men även i förskoleklasserna och har nu påbörjats i både årskurs 1-3 och på fritidshemmen. Vi ser mycket positiva effekter av arbetet redan nu. Utlåningen av barnböcker på biblioteket har ökat, vilket vi ändå får säga är banbrytande mot resten av Sverige där de flesta bibliotek tappar i sin statistik. Språkets betydelse i samhället ökar. I skolan, på arbetsplatsen och i samhället i stort ställs allt högre krav på förmågan att ta emot och ge muntlig och skriftlig information.
Projektet Spektrum är en satsning för att skapa ett hållbart samhälle där vi tar vara på rest och spillmaterial från företagen i Götene. Rest och spillmaterialet används till att konkretisera, bredda och fördjupa undervisningen i förskola och skola. I Spektrums lokal möts barn och elever från förskola och skola. Med hjälp av sina lärmiljöer erbjuder Spektrum en undervisning på ett mer utforskande och undersökande sätt än vad klassrummen klarar av att erbjuda.
I Essunga arbetar man med Standard för undervisning.
På F-6-skolorna i Gullspång startar alla skoldagar sedan några år tillbaka med rörelseaktiviteter utomhus för alla elever.
I Tidaholm har det tagits fram en webbsida med alla kommunens verksamheter som finns runt omkring föräldrar under hela föräldraskapet.
Tillbaka till skolan-teamet i Götene stöttar elever att öka sin skolnärvaro. De utgår från ett salutogent perspektiv och fokuserar på elevens styrkor.
Trygghet och studiero - en förutsättning för att alla elever ska nå goda studieresultat.
I Tidaholm har man anställt unga kommunutvecklare, som får vara delaktiga i att utveckla kommunen.
Alla unga har rätt till utbildning. Genom att Barn och unga känner sig trygga i skolan och det råder en god studiero ges förutsättningar för att de ska klara av skolan samt nå sin fulla potential.
UP2 erbjuds kommuner inom ramen för projektet Fullföljd utbildning i regi av Sveriges Kommuner och regioner, SKR. Projektet startade i september 2023 och finansieras av Europeiska Socialfonden, ESF.
I utbildningssatsningen Vara stärker fritidshemmet ligger fokus på det kompensatoriska uppdraget samt ökad undervisningsgrad.
Vara kommun genomför utbildningssatsningen Vara stärker lärandet i förskola, grundskola och gymnasium, med start hösten 2019.
– föräldraskap och Vuxenskap 2.0!
I Lidköping har man utifrån Nyanländas lärande utarbetat Vägvisaren, ett arbetssätt inom gymnasium och vuxenutbildningen.
YAM - Youth Aware of Mental health - är ett arbetssätt kring psykisk hälsa. Särskilt utbildade YAM-ledare håller i arbetet.
I Mariestad har man sedan 2017 arbetat systematiskt med ett gemensamt årshjul inom barn- och elevhälsan för specialpedagog, skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog.
Socialtjänst i tät samverkan med grundskolor och gymnasium i Falköping. Föräldrastöd via Ällagatans förebyggande team - för barn och unga upp till 18 år.