Här kan ni se vilka satsningar som görs i Skaraborg inom området Fullföljda studier
Klicka på kartan för att se vad som pågår i de olika kommunerna eller klicka på satsning för att läsa mer om innehållet.
Vill ni att er satsning finns med på denna karta? Mejla info@skaraborg.se så läggger vi in informationen.
APL är lärande på en eller flera arbetsplatser utanför gymnasieskolans yrkesprogram. Syftet är att eleverna ska utveckla yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstå yrkeskulturen och bli en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Målsättningen för projektet En skola för alla var att fler unga klarar sin utbildning alternativt kommer i arbete och att färre hoppar av skolan. Vi fokuserade på målgruppen ungdomar 15-24 år i delregionerna Skaraborg, Fyrbodal och Boråsregionen Sjuhärad.
Målsättningen för projektet IMprove är att öka genomströmningen inom gymnasieskolans Introduktionsprogram, framförallt inom språkintroduktion. Målgruppen för projektet är unga, sent anlända tjejer och killar (15-24 år) med uppehållstillstånd som anlänt till Sverige vid 13 års ålder eller senare.
Under ledning av Skolverket får huvudmannen stöd i att utveckla arbetet med mottagande och utbildning av nyanlända barn och elever. Insatserna omfattar även barn och elever som inte är nyanlända men som har ett annat modersmål än svenska.
Plug Innan riktar sig till skolor i Västra Götaland med elever årskurs 5–9. Det övergripande syftet är att fler unga i Västra Götaland ska fullfölja sina grundskolestudier med betyg som ger behörighet till gymnasieskolans nationella program.
Projekt med stöd från Skolverket kring trygghetsskapande rastaktiviteter. Detta projekt syftar till att vara ett främjande och förebyggande arbete för att våra elever ska känna trygghet i skolan. Det finns en tydlig koppling mellan en god studiemiljö och låg förekomst av kränkningar. Att elever känner sig trygga och trivs i skolan är inte heller bara ett mål i sig utan en förutsättning för att eleverna ska kunna lära sig.
Skolan har huvudansvar för att skapa goda studieresultat, men skolmisslyckande är en komplex problematik där många av samhällets aktörer kan bidra för att skapa bättre förutsättningar för barn och unga att fullfölja grundskole- och gymnasieutbildning.
Vårt språk-och litteraturprojekt fortsätter att utvecklas inom förskolan men även i förskoleklasserna och har nu påbörjats i både årskurs 1-3 och på fritidshemmen. Vi ser mycket positiva effekter av arbetet redan nu. Utlåningen av barnböcker på biblioteket har ökat, vilket vi ändå får säga är banbrytande mot resten av Sverige där de flesta bibliotek tappar i sin statistik. Språkets betydelse i samhället ökar. I skolan, på arbetsplatsen och i samhället i stort ställs allt högre krav på förmågan att ta emot och ge muntlig och skriftlig information.
Projekt Studio Ludum är ett treårigt innovationsprojekt i form av en pilotstudie som vänder sig till spel- och spelkulturintresserade unga kvinnor och män (15-24 år) som varken arbetar eller studerar, eller de som är i en gråzon mellan studier och arbete. Syftet är att nyttja deras engagemang kring spelintresset för att motivera dem att göra klart sina studier eller på andra sätt ta sig närmare arbetsmarknaden
Alla unga har rätt till utbildning. Genom att barn och unga känner sig trygga i skolan och det råder en god studiero ges förutsättningar för att de ska klara av skolan samt nå sin fulla potential.