En viktig del är ett handläggarstöd för avidentifiering (maskning) av sekretessbelagda uppgifter med hjälp av generativ AI. Den tänkta AI-lösningen ska frigöra tid från handläggare inom offentlig sektor genom att minska deras administration. Det kan i sin tur göra att dokument kan lämnas ut snabbare och servicen förbättras.
Lidingö Stad är projektägare och Skaraborgs kommuner är genom Skaraborgs Kommunalförbund med som behovsägare. Skövde, Skara och Vara kommuner deltar med kanslichef, arkivarie och digitaliseringsutvecklare i det direkta utvecklingsarbetet.
Tidsperiod:
2024-09-01 till 2025-12-31
Målgrupp:
Kommunernas kansliverksamhet är primär målgrupp och framtida användare av den framtagna AI-lösningen. Även kommunernas upphandlingsverksamhet är en intresserad och en möjlig målgrupp
Aktiviteter:
Huvudsaklig aktivitet i projektet är att ta fram en prototyp av en AI-lösning genom att:
1. Undersöka och dokumentera vad som krävs rättsligt för att en AI-modell ska kunna användas vid avidentifiering och utlämning av allmänna handlingar.
2. Ta fram och utveckla den tänkta AI-modellen.
Finansiering och organisering:
Projektet finansieras av Vinnova och ingår i utlysningen "Gemensamma AI-förmågor i kommuner och civilsamhälle". Övriga deltagare är Lidingö stad, Kungsbacka kommun, Linköpings universitet och advokatfirman Kahn Pederson