Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero : Förskola

På förskolan kan man ersätta begreppet studiero med lekro. Utbildningskonceptet Trygghet & studiero är i första hand framtaget för skolans verksamhet men går att överföra till förskolans verksamhet med små anpassningar.

Merparten av kartläggningsverktygen som presenteras på denna hemsida har utvecklats för att passa skolverksamhet. Verktygen kan dock användas i förskoleverksamhet på ett anpassat sätt. Vi rekomenderar att ni tar del av föreläsningarna för grundskolan för att få en helhetsförståelse för konceptet.

Nedan presenteras hur de olika delarna i konceptet kan anpassas till förskolans verksamhet och det finns exempel från förskoleverksamheter som använt verktygen.

Tre enkla regler i förskolan

När det gäller de tre enkla reglerna kan dessa med fördel användas inom förskolan. Precis som inom skolverksamhet gäller att pedagoger behöver enas kring innebörden av de tre enkla reglerna för att i nästa steg presentera reglerna för vårdnadshavare. Därefter kan reglerna implementeras i barngruppen och bidra till att skapa lärmiljöer som präglas av trygghet och lekro.

Tre enkla regler för förskolan

Verktyg

Verktyg: Arbetsplatsöverenskommelse

Arbetsplatsöverenskommelse är ett kartläggningsverktyg som syftar till att i praktiken få till en samsyn där all personal krokar arm och drar åt samma håll med ett professionellt förhållningssätt. Detta kan användas på samma sätt inom förskolan som i övrig pedagogisk verksamhet.

Verktyg: Sociografisk inventering

Det övergripande syftet med uppgiften är att starta en tankeprocess kring gruppdynamik, utanförskap och dess konsekvenser för det enskilda barnet. Kartläggningen kan dessutom vara ett verktyg för att få ett underlag då man ska planera och organisera verksamheten. Inom förskolan bör man bara använda positioneringstrappan mellan vuxna och därför blir det ingen fullskalig sociografisk inventering eftersom det kräver omfattand eintervjuarbete med eleverna, detta är förskolebarnen för små för att kunna delta i.

 

Verktyg: Positiva normer

Kartläggningsverktyget Positiva normer – observationsschema är ett pedagogiskt verktyg i syfte att inventera positiva normer som kan bidra till en bra lärmiljö och som man vill etablera i barngruppen. Kartläggningen sker ur ett vuxenperspektiv och kan ses som en insats för att skapa lärmiljöer som präglas av trygghet och lekro. Med hjälp av kartläggningsverktyget får förskolans personal en fördjupad förståelse där de kan ta utgångspunkt ur det de önskar etablera i form av normer som ligger i linje med förskolans demokratiska värden. Det blir ett sätt att agera proaktivt.

Verktyg: Främjande insatser

Att ha ett normkritiskt förhållningssätt är att arbeta främjande och förebyggande i arbetet mot all form av kränkande behandling eftersom normer är grogrunden till kränkande handlingar. Barn som behöver förändra oönskade beteenden ska erbjudas fungerande strategier av förskolan. Detta verktyg kan användas även på förskolan men med åldersanpassade åtgärder.

 

Verksamheter berättar

Nedan finns inspelningar kring olika verktyg, med det gemensamt att de beskriver hur Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero används på förskolan.

Trygghet & Lekro på förskolan

I Tidaholm har förskolan Skogsnallarna arbetat med Trygghet & Lekro i många år. I videon pratar Karin Lundquist om främjande insatser i en förskoleverksamhet för att på ett systematiskt sätt stärka barns självständighet och samarbetsförmåga på individ och gruppnivå.

Karin Lundquist, Rektor (förskolepedagog)


Normkritiskt förhållningssätt på en förskola

I Tibro har man arbetat med ett normkritiskt förhållningssätt för att främja trygghet och lekro på både individ- och gruppnivå.

Bonita Kroon, rektor & Weronica Wallin, förskolepedagog

 
Arbetsplatsöverenskommelse på förskolan

På Björkhaga förskola har man använt arbetsplatsöverenskommelsen för en ökad samsyn och ett bättre samarbete.Under seminariet presenteras varför de arbetat med överenskommelsen, hur processen har sett ut och var förskolan och dess medarbetare befinner sig idag.

Ulrica Friman, rektor i Lidköpings kommun

 

Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero