Verktyg: Främjande insatser

Under den här rubriken presenteras några främjande insatser för att skapa trygghet och studiero i skolan samt trygghet och lekro i förskolan.

Att ha ett normkritiskt förhållningssätt är att arbeta främjande och förebyggande i arbetet mot all form av kränkande behandling eftersom normer är grogrunden till kränkande handlingar.

Barn och elever som behöver förändra oönskade beteenden ska erbjudas fungerande strategier av förskolan/skolan. Det är inte en tillräcklig insats att bara säga till en elev som uppträder olämpligt. Pedagogernas ansvar är att hjälpa och stötta barnet/eleven så att denne lär sig att agera på rätt sätt.

I videon beskriver Hélène Jenvén hur framgångsfaktorer för arbetet mot mobbning är att främjande insatser sker på alla nivåer i verksamheten. Filmen är ett klipp från föreläsningen för grundskolan, del 1, men informationen finns även i föreläsningen riktad till gymnasiet, del 1.

 

Verksamheter berättar

Projekt Studiero

På gymnasiet Kavelbro i Skövde ville rektorerna få till en bättre klassrumsmiljö för att eleverna skulle lyckas i skolan och samtidigt vara bättre rustade för arbetslivet. Genom att använda teorierna som ingår i Sociografisk inventering arbetar man för en lugnare skolmiljö med tydliga normer för att undvika akuta åtgärder.

Anna-Lena Göthberg, rektor i Skövde kommun

 

Sociografisk inventering och kompislek

På Kilenskolan i Töreboda ville rektor och pedagoger minska det akut åtgärdande arbetet och öka elevernas studiero. Genom förebyggande insatser och något de valt att kalla kompislek har gruppdynamiken blivit positiv och studieresultaten gått upp.

Elina Rundqvist, pedagog och Magnus Arvidsson, rektor

 

Trygghet & Lekro på förskolan

I Tidaholm har förskolan Skogsnallarna arbetat med Trygghet & Lekro i många år. I videon pratar Karin Lundquist om främjande insatser i en förskoleverksamhet för att på ett systematiskt sätt stärka barns självständighet och samarbetsförmåga på individ och gruppnivå.

Karin Lundquist, Rektor (förskolepedagog)