Att ha ett normkritiskt förhållningssätt är att arbeta främjande och förebyggande i arbetet mot all form av kränkande behandling eftersom normer är grogrunden till kränkande handlingar.
Barn och elever som behöver förändra oönskade beteenden ska erbjudas fungerande strategier av förskolan/skolan. Det är inte en tillräcklig insats att bara säga till en elev som uppträder olämpligt. Pedagogernas ansvar är att hjälpa och stötta barnet/eleven så att denne lär sig att agera på rätt sätt.
I videon beskriver Hélène Jenvén hur framgångsfaktorer för arbetet mot mobbning är att främjande insatser sker på alla nivåer i verksamheten. Filmen är ett klipp från föreläsningen för grundskolan, del 1, men informationen finns även i föreläsningen riktad till gymnasiet, del 1.
Verksamheter berättar
Projekt Studiero
På gymnasiet Kavelbro i Skövde ville rektorerna få till en bättre klassrumsmiljö för att eleverna skulle lyckas i skolan och samtidigt vara bättre rustade för arbetslivet. Genom att använda teorierna som ingår i Sociografisk inventering arbetar man för en lugnare skolmiljö med tydliga normer för att undvika akuta åtgärder.
Anna-Lena Göthberg, rektor i Skövde kommun
Sociografisk inventering och kompislek
På Kilenskolan i Töreboda ville rektor och pedagoger minska det akut åtgärdande arbetet och öka elevernas studiero. Genom förebyggande insatser och något de valt att kalla kompislek har gruppdynamiken blivit positiv och studieresultaten gått upp.
Elina Rundqvist, pedagog och Magnus Arvidsson, rektor
Trygghet & Lekro på förskolan
I Tidaholm har förskolan Skogsnallarna arbetat med Trygghet & Lekro i många år. I videon pratar Karin Lundquist om främjande insatser i en förskoleverksamhet för att på ett systematiskt sätt stärka barns självständighet och samarbetsförmåga på individ och gruppnivå.
Karin Lundquist, Rektor (förskolepedagog)
Normkritiskt förhållningssätt
Normkritiskt förhållningssätt på en grundskola i syfte att främja trygghet och studiero beskriver arbetet på Eriksdalsskolan i Skövde.
Att arbeta med tillitsfulla relationer
Den här filmen är en del av Skolverkets modul Främja likabehandling på Lärportalen. Här får du ta del av en föreläsning av Hélène Jenvén, doktor i pedagogik, om hur skolan kan förebygga uteslutning mellan elever och verka för att stärka relationerna. I filmen berättar också några elever och skolpersonal om hur deras skola arbetar för ett tryggt skolklimat med tillitsfulla relationer.
Länk till filmen
Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero