Verktyg: Arbetsplatsöverenskommelsen

Arbetsplatsöverenskommelse (APÖ) är ett kartläggningsverktyg som syftar till att i praktiken få till en samsyn där all personal krokar arm och drar åt samma håll med ett professionellt förhållningssätt.

En Arbetsplatsöverenskommelse kan ses som ett lokalt styrdokument som kan öppna upp för konkreta vägar mellan politiken och verksamheterna för att:

  • politiken ska få en förståelse och kunskap
  • politiken och verksamheten ska kunna föra fruktsamma dialoger
  • politiken ska kunna stötta verksamheten
  • politiken ska kunna utvärdera verksamheten.

 

En Arbetsplatsöverenskommelse kan vara ett medel för en rektor att visa att "så här har jag som rektor tillsammans med min personal ambitionen att arbeta för att skapa optimala lärmiljöer som präglas av trygghet och studiero". En gemensamt utarbetad Arbetsplatsöverenskommelse är en överenskommelse hur man ska arbeta tillsammans för att få till en bra arbetsmiljö för samtliga barn/elever och personal.

I videon beskriver Hélène Jenvé fördelarna med samsyn bland skolpersonal i syfte att skapa trygghet och studiero. 

 

Verksamheter berättar

Samsyn i praktiken

Hur hittar vi en väg bort från ”tyckandets kultur” och ”man-gör-som-man-vill-kulturen”? I filmen beskrivs hur man på Carl Johanskolan, ett högstadium i Karlsborgs kommun, arbetar för att få ett gemensamt förhållningssätt och en samsyn i praktiken.

Annie Fredriksen, biträdande rektor i Karlsborgs kommun

 

Övergripande frågor - relevanta för alla

Hur blir skolledarmöten intressanta? Hur blir de strategiska och de förvaltningsövergripande frågorna angelägna för alla? En arbetsplatsöverenskommelse kan gynna en samsyn och göra att vi hittar varandra som resurser.

Anneli Alm, skolchef i Tidaholms kommun

 

Ett professionellt förhållningssätt som håller i längden

En beskrivning av processen att ta fram och implementera en arbetsplatsöverenskommelse på en gymnasieskola för att sedan låta den bli ett förhållningssätt och ett levande dokument på arbetsplatsen. Hur bör vi förhålla oss till att arbetsplatsöverenskommelsen aldrig blir färdig utan ständigt ska utvecklas?

Carina Bertilsson, rektor i Lidköpings kommun

 

Arbetsplatsöverenskommelse på förskolan

På Björkhaga förskola har man använt arbetsplatsöverenskommelsen för att få en ökad samsyn och ett bättre samarbete. Under seminariet presenteras varför de arbetat med överenskommelsen, hur processen har sett ut och var förskolan och dess medarbetare befinner sig idag.

Ulrica Friman, rektor i Lidköpings kommun

 

Från politik till elev

Hur skapar vi en röd tråd i arbetet med Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero? Hör ordförande i nämnden, sektorchef, verksamhetsutvecklare och rektor prata om de olika delarna i styrkedjan.

Isabella Carlén, nämndsordf., Hanna Olofsson, skolchef, Anna Gustafsson, verksamhetsutv. samt Maria Westberg, rektor

 

Samsyn i hela organisationen

Hur arbetar vi med värdegrundsfrågor och samsyn när personalgrupperna varierar i storlek mellan 7 och 70 personer, inte finns på samma plats och utbildningsformerna varierar från yrkeshögskola, yrkesvux samt gymnasium? En beskrivning av hur Naturbruksförvaltningen använder arbetsplatsöverenskommelsen i vardagen.

Herman Johnsson, Madeleine Hjälm & Karin Rosén, rektorer vid Västra Götalandsregionens Naturbruksförvaltning

 

Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero