Syftet med materialet är att skapa optimala lärmiljöer som präglas av trygghet och studiero för alla barn och elever i förskola, grundskola och gymnasium. Fokus är att erbjuda teoretiska och praktiska verktyg som gör skillnad inom verksamheterna. Vi erbjuder pedagoger ett flertal verktyg för att de ska få en möjlighet att kunna agera utifrån en nolltolerans mot all form av kränkande behandling, som Skollagen föreskriver. De praktiska verktygen som används presenteras utförligt här på webbplatsen.
Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero är baserat på vetenskaplig grund och verktyg är utformade för att skapa konkret nytta i verksamheten. Materialet här på webbplatsen är fritt att använda för versamheter i och utanför Skaraborg.
Förslag på upplägg
Verktygen som finns här på webben går att använda fristående eller i kombination med varandra. För att säkerställa att ni arbetar utifrån en vetenskaplig grund som är väl förankrad i teoretisk kunskap rekomenderar vi att ni tar del av föreläsningarna för grund- eller gymnasieskola innan ni påbörjar arbetet med enskilda metoder. Genom att först få en helhetsförståelse för Utbildningskonceptet Tryggeht & Studiero försäkrar ni er om att ni använder verktygen på rätt sätt och till maximal nytta för barn och elever.
Att arbeta med trygghet och studiero bör ses som ett långsiktigt kvalitetsarbete. Det är ingen "quick-fix", utan förutsätter att alla vuxna på en skola krokar arm och drar åt samma håll samt att arbetet blir en del av det kontinuerliga förbättringsarbetet inom verksamheten.
Utveckling av konceptet
Hélène Jenvén har utvecklat Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero inom ramen för sin forskning under många år. Som anstäld på Skaraborgs kommunalförbund har hon stöttat skolor och verksamheter i hela delregionen med att arbeta utefter konceptet.
Sedan 2024 görs förändringar i upplägget av stödet för att öppna upp materialet och ge fler tillgång till det utan kostnad. Detta innebär dock att Hélène, som tidigare coachat verksamheter som använde verktygen löpande, inte kommer att ha samma möjligheter att göra det. Delar av materialet är därför omarbetat för att möjliggöra ökat eget ansvar för verksamhetsledare som vill använda det. Visst filmatmaterial är inte omarbetet utan finns i samma utförande som tidigare, det gör att det ibland hänvisas till ett nu ändrat arbetssätt. Detta ber vi er att bortse ifrån.
Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero