Framsteg och genomfört arbete
- Kartläggning (april–september 2024):
Projektet har involverat deltagare från alla kommuner för att genomföra nulägeskartläggningar och dialoger med ledning, fackliga representanter och medarbetare. I september identifierades:
- 1 400 förskollärare, 750 barnskötare och 180 outbildade inom förskolan.
- Uppgifter om personalomsättning, pensionsavgångar, kompetenstrappor och rekryteringsläge.
- Behovsanalys (oktober 2024):
Genomfördes via intervjuer med nyckelpersoner i samtliga 15 kommuner. Analysen används för att utveckla kompetenstrappor och fastställa nya befattningar inom förskolan.
- Utbildningssatsningar (januari 2025):
I samarbete med tre lärcenter i Skaraborg utvecklas:
- En gemensam och kvalitetssäkrad utbildning för barnskötare.
- En grundläggande utbildning för outbildade inom förskolan.
- Fritidshemsfokus (våren 2025):
Arbetet kommer att expandera till fritidshemmen för att kartlägga nuläget, identifiera befattningar och fastställa kompetenskrav för fritidsledare och fritidsassistenter.
Framgångsfaktorer
Två nyckelfaktorer har varit avgörande för projektets framgång hittills:
1. Följeforskaren, som säkerställer kvalitet och ger råd.
2. Ett nära samarbete med alla kommuner, med stark förankring och delaktighet på lokal nivå.
Målsättningen med projektet
Är att skapa en kompetenstrappa med tillhörande titulering för förskola och få en utökad Skaraborgsgemensam kunskap om fritidshemmens organisering och kart-läggning av nuläget för vilka befattningar, vilka kompetenskrav som finns för gruppen för gruppen fritidsledare/fritidsassistent inom kommunals avtalsområde.
Projektet startades våren 2024 och pågår till mars 2026.
Frågor runt projektet besvaras av projektledare på Skaraborgs kommunalförbund
Madelene Hallén: madelene.hallen@skovde.se