Kartläggningen sker ur ett vuxenperspektiv och kan ses som en insats för att skapa lärmiljöer som präglas av trygghet och studiero. Med hjälp av kartläggningsverktyget får skolans personal en fördjupad förståelse där de kan ta utgångspunkt ur det de önskar etablera i form av normer som ligger i linje med skolans demokratiska värden. Det blir ett sätt att agera proaktivt.
Gällande normer i en skolklass kan antingen ligga i linje med eller gå stick i stäv med skolans grundläggande värden (de fem demokratiska värdena).
Exempel på positiva normer som bidrar till en god lärmiljö:
- Man lyssnar färdigt på den som talar.
- Man låter alla andra komma till tals. Att komma till tals kan handla om verbala eller textburna handlingar.
- Man tolererar även synpunkter man inte själv gillar. I detta sammanhang ska man inte tolerera någon form av kränkande handlingar.
- Man samarbetar med alla andra elever.
- Man hjälper alla andra elever. Här handlar det om att när en elev ber en annan elev om hjälp ska eleven bemötas respektfullt.
I videon beskriver Hélène Jenvén hur verktyget kan användas. Filmen är ett klipp från föreläsningen för grundskolan, del 3, men informationen finns även i föreläsningen riktad till gymnasiet, del 3.
Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero