Verktyg: Sociografisk inventering

Sociografisk inventering (Jenvén & Orlenius 2016) är en metod för att synliggöra normer, kränkningar, mobbning och sociala processer. Kartläggningen sker i form av en akut åtgärdande insats ur elevers perspektiv.

Som hjälpmedel används en positioneringstrappa där eleven får ge sin egen bild av den sociala samvaron i klassen med fokus på grupperingar, positioneringar och sociala processer. Vid efterföljande samtal fungerar elevens ifyllda positioneringstrappa som ett stöd som öppnar upp för samtal. Positioneringsrappan fungerar då som ett samtalsunderlag som gör det möjligt att beskriva komplexa fenomen.

I videon nedan ger Hélène Jenvén exempel på hur possitioneringstrappan kan användas för att förstå hierarkier i en klass. Hon presenterar också exempel från sin egen forskning för att visa hur verktyget kan användas och resultatet förstås. Filmen är ett klipp från föreläsningen för grundskolan, del 3, men informationen finns även i föreläsningen riktad till gymnasiet, del 3.

 

Kartläggningsmetoden Sociografisk inventering har varit föremål för en etikprövning inför en större forskningsstudie och godkänts av Etikprövningsnämnden i Uppsala år 2009 (Dnr. 2009/391).

Verksamheter berättar

Introduktion till Sociografisk inventering, Lidköping

I samband med att verktyget Sociografisk inventering började användas i Lidköpings kommun spelades en introduktionsfilm in. Ta del av filmen på Lidköpings Vimeo-kanal.

Sociografisk inventering i en grundskoleklass, Lidköping

På Östbyskolan i Lidköping finns en oro kring en klass i årskurs 3. För att komma till rätta med problemen som upplevs användes sociografik inventering.

Maria Westberg, Rektor  och Johanna Treijner, Kurator

 

Sociografisk inventering i en gymnasieklass, Skövde

I en klass i årskurs ett på gymnasiet hade eleverna inte roligt tillsammans och kunde inte samarbeta. För att lösa problemen använde skolan metoden sociografisk inventering.

Erik Eriksson, rektor i Skövde kommun

 

Trygghet & Lekro på förskolan

I Tidaholm har förskolan Skogsnallarna arbetat med Trygghet & Lekro i många år. I videon pratar Karin Lundquist om främjande insatser i en förskoleverksamhet för att på ett systematiskt sätt stärka barns självständighet och samarbetsförmåga på individ och gruppnivå.

Karin Lundquist, Rektor (förskolepedagog)