Kompetenstrappa förskola och fritidshem

Under våren har en kompetenstrappa för förskola beslutats som innebär tre befattningar med tillhörande kompetenser som ska användas inom förskolan i Skaraborg. Förutom förskollärare och barnskötare har en tredje kategori, förskoleassistent antagits.

Förskoleassistenter är medarbetare utan utbildning som tidigare inte har haft samma befattning och kompetens i Skaraborg.

För att höja kompetensen och kvalitén inom förskolan har samverkan med vuxenut-bildningen skett och resulterat i en Skaraborgsgemensam barnskötarutbildning och en utbildning till förskoleassistent som motsvarar 200p i pedagogiskt arbete som är en del i barnskötarutbildningen.

Projektet genomförs på uppdrag av skolcheferna i Skaraborgs 15 kommuner och pågår mellan mars 2024 och mars 2026. Syftet är att skapa tydliga karriärvägar och gemensam titulering inom förskola och fritidshem för att på så sätt öka attraktiviteten för dessa yrken.

Implementering av trappan sker just nu i 6 av Skaraborgs kommuner. Övriga kommuner är på gång och implementeringen kommer vara klar under 2027.

I maj påbörjades även arbete med fritidshem. En större omvärldsspaning pågår för att se vad andra kommuner har gjort och för att hitta riktning i arbetet. Målsättningen för fritidshem är att skapa en Skaraborgsgemensam utökad kunskap om fritidshemmens organisering och kartläggning av nuläget för vilka befattningar, vilka kompetenskrav som finns för gruppen fritidsledare/fritidsassistent/annan befattning inom kommunals avtalsområde.

Utifrån detta genomförs just nu en nulägeskartläggning i Skaraborgs kommuner för att få en bild av hur det ser ut. Kartläggningen ska svara på vilka befattningar och kompetenskrav som finns i dag, identifierade kompetensgap, befintliga kompetenstrappor, befintliga ansvarsbeskrivningar fakta och nyckeltal etc.

Den 1 okt sker sedan en workshop för kommunerna i Skaraborg för att komma vidare i arbetet och sen ska styrgrupp välja riktning.