Verktyg: Oönskade handlingar på lektioner

Kartläggningsverktyget Oönskade handlingar på lektioner – inventeringsmall syftar till att identifiera störande handlingar som inte i sig behöver ha en kränkande karaktär.

Med oönskade handlingar avses sådana handlingar som kan betraktas som bidragande till att elever på något sätt begränsas vad gäller att garanteras trygghet och studiero.

Kartläggningen sker ur ett vuxenperspektiv och kan ses som en insats för att skapa lärmiljöer som präglas av trygghet och studiero. Du kan välja att observera samtliga elever i skolklassen eller några, utvalda elever. Du kan också välja att genomföra dessa observationer på elevernas samtliga lektioner eller på vissa lektioner. Inventeringarna kan dessutom följas upp för att se om handlingarna förändrats över tid.

En fördel är om de beskrivna handlingarna i mallen är relevanta för den aktuella skolklassen. Med hjälp av kartläggningsverktyget får skolans personal en möjlighet att hjälpa/stötta elever som behöver förändra oönskade handlingar för att kunna tillgodogöra sig den undervisning som erbjuds vid det aktuella tillfället.

I videon beskriver Hélène Jenvén hur verktyget kan användas. Filmen är ett klipp från föreläsningen för grundskolan, del 3, men informationen finns även i föreläsningen riktad till gymnasiet, del 3.

 

Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero