Porträtt på Hélène Jenvén samt illustration av hennes avhandling

Hélène Jenvèns forskning

Hélène Jenvén, fil dr i pedagogik, har i sin forskning studerat hur normer formar positioneringar och grupperingar i skolklasser. Forskningen fokuserar kring hur en kan kartlägga och förstå den komplexa väv av sociala relationer som skolklasser utgörs av, för att utifrån detta kunna förbättra elevers sociala samvaro

Hélène Jenvén disputerade 2017 vid Örebro universitet med avhandlingen: Utsatta elevers maktlöshet - en studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8–9. Avhandlingens syfte var att klargöra hur den sociala samvaron i en specifik skolklass visar sig ur elevers och lärares perspektiv samt hur samvaron kan förstås och förändras. De idéer, strategier och verktyg hon utvecklat genom sin forskning är evidensbaserade och utgör fundamentet i Skaraborgssatsningen Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero

Grundar sig på tre teorier

Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero bygger på tre teorier som utvecklats i en aktionsforskningsstudie som presenteras i avhandlingen Utsatta elevers maktlöshet – En studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8–9 (Jenvén 2017). De utgörs av:

1. Björn Erikssons (2001) sociologiska teori om mobbning enligt Hélène Jenvéns (2017) tolkning för att framförallt förstå utsatta elevers situation i skolklassen som ett tvingande system.

2. Sociografisk inventering - en teoretisk förklaringsmodell i syfte att åskådliggöra skolklassen som en hierarkisk struktur.

3. Teorin: ”Kattens jakt på mössen” för att exempelvis förstå vad som händer när en vuxen inte agerar fullt ut enligt kravet på nolltolerans vad gäller kränkande handlingar.

Utbildningskonceptet har ambitionen att erbjuda användbara verktyg för att främjande, förebyggande och akut/åtgärdande kunna kartlägga elevers sociala samvaro ur olika perspektiv. Jenvéns utgångspunkt är att elever i en skolklass har en kunskap om sin egen situation och att det är en viktig kunskap som lärare behöver få ta del av för att kunna skapa optimala lärmiljöer för var och en av eleverna.

Lyssna på doktorsavhandlingen

Här kan du lyssna på delar av Hélène Jenvéns doktorsavhandling Utsatta elevers maktlöshet - en studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9.

Vill du hellre läsa finns den i PDF-format under rubriken Länkar. 

Introduktion (00:00:31)

Kapitel 1. Inledning (00:21:24)

Kapitel 2. Tidigare forskning (01:23:22)

Kapitel 3. Teoretiskt angreppsssätt (00:43:06)

Kapitel 4. Finns inte inläst.

 

Kapitel 5. Grupperingar och positioneringar samt dominerande normer som styr (01:03:32)

Kapitel 6. Styrande normers skilda implikationer för utsatta elever (00:38:15)

Kapitel 7. Utmaningar i förändringsarbetet för att förändra skolklassens sociala normer (01:07:56)

Kapitel 8. Kamp och motstånd för inkludering (00:44:20)

Avslutning (00:00:33)

Ljudboken är finansierad av Skövde kommun.

 

Tillbaka till startsidan för Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero