Samverkan för samhällsplacerade barn i Skaraborg – gemensamma steg framåt

Den 19 september samlades skol- och socialchefer från hela Skaraborg för en halvdag med fokus på samhällsplacerade barn och ungas skolgång.

Den 19 september samlades skol- och socialchefer från hela Skaraborg för en halvdag med fokus på samhällsplacerade barn och ungas skolgång.

Fredrik Malm, chef för polisområde Skaraborg, inledde dagen med en stark och uppskattad lägesbeskrivning som satte en tydlig riktning för dagens samtal. Under förmiddagen presenterades flera viktiga inslag där deltagarna fick ta del av aktuell statistik kopplad till kommunerna, en kartläggning av barns livssituation, socialtjänstens samordnade insatser, samt skolans utmaningar och möjligheter. Dessutom lyftes SKR:s viljeinriktning för samverkan genom SAMS-modellen. Inslagen följdes av engagerade diskussioner i mindre grupper.

Materialet från mötet visar att ingen aktör ensam kan hantera de växande samhällsutmaningarna kring ungdomsbrottslighet och utsatthet. Polisen betonar vikten av tidig samverkan för att kunna agera förebyggande och förhindra att barn dras in i kriminalitet.

Ny trend: Yngre barn involveras i brott

Polisens lägesbild visar en tydlig förskjutning där allt yngre barn, ibland så unga som 12–14 år, involveras. Dessa barn rekryteras ofta digitalt och lämnas ofta utan stöd efter utförda brott, vilket understryker behovet av tidiga insatser och en obruten reaktionskedja mellan polis, skola och socialtjänst.

Samhällsplacerade barn – en särskilt utsatt grupp

Samhällsplacerade barn och unga är en grupp med stora utmaningar, bland annat när det gäller skolresultat. Nationell statistik visar att knappt hälften blir behöriga till gymnasiet. Den höga frekvensen av omplaceringar leder till återkommande avbrott i skolgången, vilket påverkar deras möjligheter. Om kommunerna i högre grad lyckas samverka kring de barn som placeras, skulle det vara ett viktigt steg framåt. Välfungerande överlämningar mellan skolor är avgörande för att kunna ge barnet det stöd och bemötande som behövs utifrån dess aktuella situation.

Skolans utmaningar och vägen framåt

Skolan står inför komplexa utmaningar, inte minst kring långvarig frånvaro och behovet av rätt stödinsatser. SAMS (Samverkan för placerade barn och ungas kontinuerliga skolgång) ses som en nyckel för att stabilisera skolgången, men kräver utvecklad dokumentation och informationsöverföring mellan skolor och socialtjänst.

Sammanfattningsvis visar mötet att Skaraborg, liksom resten av landet, står inför komplexa utmaningar där ökad ungdomsbrottslighet och stor sårbarhet hos placerade barn kräver snabbare, mer robust och strukturerad samverkan. Dagens samtal är en del av ett långsiktigt arbete för att ge alla barn i Skaraborg bättre möjligheter.