Illustration av ett tåg

Sätt fart på Sverige: Bygg bort flaskhalsen mellan Stockholm och Göteborg!

Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg är både Sveriges viktigaste järnväg och landets värsta flaskhals. Den är både överbelastad och föråldrad och helt avgörande för svensk export, tillväxt och beredskap. Nu måste regeringen prioritera en snabb utbyggnad mellan Göteborg och Alingsås – annars riskerar hela Sverige att köra fast.

Ett välfungerande, robust järnvägssystem till och från Göteborg och vidare ut i världen är en nationell angelägenhet för ökad tillväxt, konkurrenskraft, klimatomställning och robustberedskap. Göteborg är Nordens viktigaste logistikcentrum. En femtedel av Sveriges utrikeshandel och över hälften av all containertrafik passerar via Göteborgs hamn. Även ur beredskapsperspektiv är det svårt att hitta en viktigare förbindelse. Det norrländska stålet, Dalarnas skogsindustri, västsvensk fordonsindustri, svensk medicinteknik, maskiner från Gnosjöregionen – alla dessa sektorer behöver ett säkert järnvägssystem. Varje stopp och förseningar blir ett avbräck för svensk BNP. Det Sverige behöver är ett Västsverige i fortsatt rörelse.

Global konkurrens kräver moderna transporter – utan Västsverige stannar Sverige

Norden är en liten region i global konkurrens. Vi konkurrerar inte med varandra, utan med europeiska och asiatiska storregioner som redan har moderna transportnät. För att svensk industri, forskning och innovation ska fortsätta ligga i framkant måste vi ha samma förutsättningar som våra konkurrenter.

Västsveriges betydelse för Sveriges kunskapsintensiva ekonomi har också ökat betydligt. Med Göteborg i spetsen står Västra Götaland för hela 35 procent av näringslivets forskning och utveckling. Att infrastrukturen fungerar i Västsverige är alltså avgörande för hela Sverige – och för Norden. OECD har pekat ut Västsverige som en del av en europeisk megaregion med stor innovations- och exportpotential. För att potentialen ska förverkligas krävs modern och robust infrastruktur. När Västsverige står still tappar hela Sverige fart, eftersom investeringar i Västsverige skapar tillväxt i hela landet. När Fehrman Bält-förbindelsen är klar kommer dessutom Västra stambanan att behövas ytterligare, vilket gör snabba och kraftfulla åtgärder än mer akut.

Västsverige är det nationella navet och motorn för svensk innovation och tillväxt

Parterna längs hela Västra stambanan – från Göteborg till Södermanland – är överens om att järnvägen mellan Stockholm och Göteborg ska vara robust och tillförlitlig med kapacitet för både dagliga resor och godstransporter. Vi välkomnar att Trafikverket i kommande 12-årsplan påbörjat en upprustning av Västra stambanan. Men det är avgörande att kapacitetsförbättringar genomförs snabbt längs hela sträckan, i takt med att både det regionala och nationella behovet växer. Internationellt starka näringslivskluster måste ha fungerande och framtidssäkrad infrastruktur för att locka kompetens, kunna växa och bidra till svensk tillväxt - och därmed svensk välfärd.

Västsvenska aktörer är enade – bygg ett Sverige för framtiden

En kapacitetsförstärkning med dubbelspår på sträckan Göteborg – Alingsås är den högst prioriterade åtgärden i en rad nödvändiga kapacitetshöjande åtgärder på Västra stambanan. Att inte tydligt inkludera hela sträckan Göteborg-Alingsås i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan i kommande 12-årsperiod är en broms för arbetsmarknad, näringslivsutveckling, export och import, och det försämrar svensk beredskap. Regeringen måste prioritera en snabb byggstart.

  • Bygg ut Västra stambanan snabbt - Sverige måste ha en modern infrastruktur.
    Med en förväntad restid på 2,5 h mellan Stockholm och Göteborg knyts städerna bättre ihop. Med en robust, pålitlig och effektiv tågförbindelse stärks kompetensförsörjningen och förstoringen av arbetsmarknaderna mellan Stockholm och Göteborg.
  • Säkerställ hållbara transporter för hela Sveriges tillväxt
    Potentialen att flytta över gods från lastbil till tåg är stor och det finns hög efterfrågan från näringslivet på större andel järnvägstransport. Med hållbara transporter mellan Stockholm och Göteborg underlättas även klimatsmarta transporter för till exempel hela Mälardalen. Tåginfrastrukturen måste därför hålla för längre tåg än idag och hastigheter på 250 km/h.

 

Undertecknare
Johan Trouvé, VD Västsvenska Handelskammaren
Helén Eliasson (S), Regionstyrelsens ordförande Västra Götalandsregionen
Axel Josefsson (M), 1 vice ordförande Göteborgsregionens kommunalförbund
Theres Sahlström (M), ordförande Skaraborgs kommunalförbund
Peter Eriksson (M), ordförande Fyrbodals kommunalförbund
Ulf Olsson (S), ordförande Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund
Johan Büser (S), ordförande Business Region Götebor

Detta är en gemensam debattartikel från ovanstående aktörer publicerad i Dagens Industri 251119