FÅR MAN GÖRA DETTA SOM EN EGEN INGÅNGSSIDA LIKT KUNSKAPSUTVECKLING
Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero syftar till att främja fullföljda studier genom att erbjuda skolor och förskolor kompetens- och metodstöd för ökad trygghet vilket leder till bättre studieresultat.
HÄR SKA EN FÖRKLARANDE FILM LÄGGAS IN
Steg 1 - Teoretisk grund
Utbildningskonceptet bygger på vetenskaplig grund och till stor del är det forskaren Hélène Jenvéns forskning som är grunden. I det här steget kan du ta del av Hélène Jenvéns forskning samt introduktion till arbetet med trygghet och studiero på grundskolan och gymnasiet.
Utgångspukten för hela arbetet med trygghet och studiero är utgångspunkten i tre enkla regler. Om alla i skolan har samma regler vet barn och elever vad som förväntas av dem. Här kan du ta del av relerna och ladda ner bilden om dem på olika språk.
Förskola
Mycket i grundskola ska in här - men även exempel från Tibro
Grundskola
- Grundskola del 1
- Grundskola del 2
- Grundskola del 3
Gymnasiet
- Gymnasiet del 1
- Gymnasiet del 2
- Gymnasiet del 3
Steg 2 - Verktyg
Arbetsplatsöverenskommelse
Syftet är att i praktiken få till en samsyn där all personal krokar arm och drar åt samma håll med ett professionellt förhållningssätt.
- Alla filmer från dec 2022 ska in här, 7 st
Sociografisk inventering
(Jenvén & Orlenius, 2016) Detta är en metod för attsynliggöra normer, kränkningar, mobbning och sociala processer. Kartläggningen sker i form av en akut/åtgärdande insats ur elevers perspektiv.
Lägg med denna länk
Kartläggning av ett barns förmågor
(Hejlskov Elvén & Edfelt, 2017) Syftet är att få kunskap om i vilka situationer eller sammanhang förmågor ej fullt ut räcker till.
Positiva normer
Är ett observationsschema i syfte att inventera positiva normer som bidrar till en bra lärmiljö. Kartläggningen sker ur ett vuxenperspektiv och kan ses som en insats för att främja elevers sociala samvaro.
Oönskade handlingar på lektioner
En inventeringsmall i syfte att identifiera störande handlingar som inte i sig behöver ha en kränkande karaktär. Kartläggningen sker ur ett vuxenperspektiv och kan ses som en insats för att skapa lärmiljöer som präglas av
trygghet och studiero.
Verktyg att mäta elevers arbetsinsats
Syftet är att ur elevens eget perspektiv få en bild av hur eleven kan fokusera under en ”stökig lektion”. Dessutom är tanken att tillsamman med eleven hitta former för att skapa situationer där eleven fullt ut kan koncentrera sig på sina arbetsuppgifter.
Främjande insatser
Skolverkets film - att främja tillitsfulla relationer
Tibrofilmen nov
Magnus film dec
Trygghet och studiero- en del av Fullföljda studier
Utbildningskonceptet Trygghet & Studiero är en del av det övergripande arbetet med Fullföljda studier i Skaraborg. För att läsa mer om det, klicka här.