Tecknad karta av Skaraborg med sevärdheter

Next Skövde och Destination Läckö-Kinnekulle får fyraårigt strategiskt uppdrag

Skaraborgs Kommunalförbund har beslutat att ge Next Skövde och Destination Läckö-Kinnekulle ett fyraårigt strategiskt uppdrag att jobba med samverkan för besöksnäringen inom Skaraborg.

Skaraborg ska bli mer intressant för besökare genom att jobba tematiskt och visa upp hela områdets utbud tillsammans. Det har varit utgångspunkten för projektet Visit Skaraborg, som pågått under drygt tre år. Denna samverkansplattform för turistorganisationerna i Skaraborg övergår nu till ett löpande tillväxtuppdrag från Skaraborgs Kommunalförbund.

Projektet har varit framgångsrikt och nya produkter kring t.ex. vandring, cykling, golf, matupplevelser och tågluffa har utvecklats. På den gemensamma webbplatsen skaraborg.nu samlas upplevelser och evenemang som är värda en timmas resa. På Instagram kan invånare och besökare få tips via satsningen ”Upplev Skaraborg” och nya digitala verktyg som en chatbot och en digital reseplanerare gör det enklare för våra gäster att hitta sina upplevelser.

- Vi är glada över att projektet har fungerat så väl och att vi hittat arbetssätt som gör att alla kommuner är med utifrån sina förutsättningar och intresseområden, säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.

Utifrån de positiva resultaten ger Skaraborgs Kommunalförbund nu ett fyraårigt strategiskt uppdrag till Next Skövde och Destination Läckö-Kinnekulle att fortsätta arbetet tillsammans med alla turistorganisationer i Skaraborg. Uppdraget får 275 000 kr i årligt bidrag och sedan kommer kommunerna i Skaraborg att matcha upp med motsvarande belopp. Länsförsäkringar Skaraborg lägger därutöver in finansiering för att stärka satsningarna. Framöver är förhoppningen att öka upp budgeten med både privata medel och projektpengar.

- Att Skaraborgs Kommunalförbund nu ger oss ett strategiskt uppdrag är ett bevis på att vi är på rätt väg med samarbetet inom besöksnäringen i Skaraborg. Nu får vi en långsiktig plattform för att arbeta vidare tillsammans, säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.

Inom ramen för uppdraget kommer arbetet nu att fortsätta med att utveckla fler gemensamma produkter och föra ut dem via webb, sociala kanaler och kampanjer. Arbetet med digitalisering kommer att fortsätta och framöver kommer också fokus att ligga på hållbarhet.